Kemin Ajoksen meriväylän syventäminen ja Kemin sataman laajennus on virallisesti otettu käyttöön - satama on merkittävä asia seudun investointityössä

Kirjoittanut Digipolis | Nov 16, 2023 1:15:55 PM

Kemin Ajoksen meriväylän syventäminen kymmenestä metristä 12:een metriin ja Kemin sataman laajennustöiden valmistuminen vaikuttavat merkittävästi sataman kapasiteettiin. Invest in Veitsiluoto -hankkeen projektipäällikkö Päivi Keisu sanoo, että Meri-Lappiin toimintaa suunnitteleville teollisuustoimijoille satamayhteydet ovat erittäin tärkeä asia sijoittumiskeskusteluissa.

Kemin Ajoksen syvempi väylä ja laajennettu satama on tänään 16. marraskuuta valmistunut virallisesti. Valmistujaisseminaaria on vietetty Kemin Lumilinnassa juhlallisin menoin.  KUVA: PÄIVI KEISU

Ajoksen meriväylää on syvennetty kaksi metriä, kymmenestä metristä 12:een metriin. "Meriväylän syventäminen mahdollistaa entistä suurempien alusten turvallisen liikennöinnin meriväylällä ja parantaa näin teollisuuden kuljetusten kustannustehokkuutta. Kahden metrin lisäsyväys merkitsee tonnikapasiteetin kasvua 20 000 tonnista 70 000 tonniin", toimialajohtaja Magnus Nygård Väylävirastosta totesi juhlaseminaarissa.

Invest in Veitsiluoto projektipäällikkö Päivi Keisu: Satamayhteys on tärkeä sijoittumiskeskusteluissa

Sataman kasvanut kapasiteetti kuulostaa Päivi Keisusta erinomaiselta. "Kemin satama on monipuolinen ja nykyaikainen satama. Satamasta löytyy monia toimintoja, jotka kiinnostavat investointikeskusteluissa", Päivi Keisu sanoo.

Veitsiluodon saari ja seudun muut teolliset kohteet kiinnostavat niin kotimaisia kuin ulkomaisia sijoittajia. "Olemme saaneet noin 60 sijoittumistiedustelua alueellemme. Veitsiluotoon teräksenkierrätyslaitosta suunnitteleva Kuusakoski on korostanut seudun erinomaisia logistisia yhteyksiä. Kuusakosken investoinnissa on kyse 25 miljoonan euron investoinnista, ja työllistävä vaikutus tulee olemaan noin 20 uutta työpaikkaa", Invest in Veitsiluoto hankkeessa Kemin Digipolis Oy:ssä työskentelevä Päivi Keisu kertoo.

 

Väylävirastolla on tänä vuonna ollut käynnissä reilun 2 miljardin euron arvosta suuria väyläinvestointihankkeita. Kemi on kuitenkin väyläviraston silmissä harvinaislaatuinen tapaus. "Tämä tilaisuus on varsin harvinainen, sillä nyt juhlistettava Kemin Ajoksen meriväylän syventäminen on ainoa vesiväylähanke", Nygård sanoo.

Väyläviraston toimialajohtaja Nygårdin mielestä Kemin satama, Lapin ainoa yleinen satama, on  erityisen tärkeä.

Kemin satama on yksi Suomen tärkeimmistä

"Kemin satama on yksi Suomen merkittävimmistä satamista ja sen kautta kulkevat niin metsäteollisuuden tuotteet kuin kaivannaisteollisuuden raaka-aineet. Satama sijaitsee logistisesti erinomaisella paikalla, josta on saman tien yhteys valtatiehen ja rautatiehen.", Nygård sanoo.

Kemin satamassa laajennustyöt ovat tarkoittaneet kiireisiä aikoja.

"Vaikka tavaraliikenteen määrä on vähentynyt useiden kansainvälisten kriisien ja meitä paikallisesti kohdanneen äkillisen rakennemuutoksen takia, meitä on pitänyt työn syrjässä kiinni normaalin operatiivisen työn lisäksi historiallisen suuri laajennushanke", kuvailee Kemin Satama Oy:n toimitusjohtaja Markku Rautio.

Kemin satamaan mahtuvat nyt isommat alukset ja väylän syventäminen mahdollistaa tavarakapasiteetin yli kolminkertaistamisen. Kemin satamasta on suora yhteys valtatie neljään ja rautatiehen. KUVA: KUVAVUORINEN

Satama on satsannut turvallisuuteen - laajennusvaraa on edelleen

Rautio kertoo, että laajennustyöt saatiin valmiiksi hyvissä ajoin ennen Metsä Fibren uuden biotuotetehtaan käynnistämistä. Laiturin ja satama-altaan ruoppauksen lisäksi satamassa on panostettu turvallisuuden parantamiseen.

"Meillä on nyt kattava sisäinen suljettu valokuituverkko, 4G/5G -tekniikalla toimiva taistelunkestävä langaton privaattiverkko, tekoälyä hyödyntävät valvontakamerat sekä uusinta tekniikkaa olevat portti- ja kulunvalvontajärjestelmät neljässä eri sataman sisääntuloportissa.", Rautio kertoo. 

Uusi tekniikka mahdollistaa tulevaisuudessa ns älykkään sataman toiminnot ja tuo suorituskykyä logististen ketjujen toimivuudelle.

"Laituritilaa on tällä hetkellä 1,5 kilometriä ja pystymme rakentamaan sitä tarvittaessa lähes kilometrin lisää. Maa-alueen kokonaispinta-ala on reilut 160 hehtaaria. Kemin satamasta voi tuoda ja  kaikenlaista tavaraa kuten isoja tuulimyllyn osia, joita voisimme kuljettaa nykyistä enemmänkin", Rautio toteaa.

Kemin satama vastaa myös vihreään siirtymään

Kemin satama vastaa vihreän siirtymän vaatimuksiin myös itse.

"Tällä hetkellä meillä on elinjakson suunnitteluvaiheessa usean miljoonan euron maasähköhanke. Järjestämme laiturissa lastauksen ajan oleville laivoille puhtaan sähköenergian sen sijaan, että he joutuisivat käyttämään apukoneitansa. Lisäksi uusiutuvat polttoaineet kuten vety, etanoli, metanoli ja ammoniakki voivat vallata maailmaa ja varsinkin Ajos-Veitsiluoto -alueella tällaiselle toiminnalle on kuin tilaus", Rautio sanoo.

Cosco Shippingin Peng Cheng alukseen lastattiin muutama päivä sitten Kemin satamassa tonneittain tavaraa. KUVA: KEMIN SATAMA OY

Invest in Veitsiluoto

Kolmivuotisen hankkeen tavoite on saada uusia yrityksiä Veitsiluodon tehdasalueelle ja Kemi - Keminmaa - Simon vetovoimaisille alueille. 

Hankeaika 29.10.2021 - 30.11.2024

Hankkeen päätoteuttaja: Kemin Digipolis Oy

www.digipolis.fi/investinveitsiluoto