Torniossa otetaan käyttöön Koulukyyti -sovellus. Kuljetettavia oppilaita tulee useasta koulusta eri puolilta Torniota. Kuljetusoperaattoreina toimivat Net – Matkat ja Heiskasen liikenne.
Kun huoltaja ilmoittaa oppilaan poissaolosta, reitti optimoituu karttaan automaattisesti. KUVA: SOILE SUVANTO
Torniossa kuljetettavia oppilaita reiteillä on yli 120. "Sovelluksen käyttöönotto Torniossa on vanhemmille vapaaehtoista ja koulut lähettävät tietoa sovellukseen rekisteröitymisestä Wilman kautta lähipäivinä. Toivomme tietysti, että mahdollisimman moni ottaisi sovelluksen käyttöön", projektiasiantuntija Jani Mäläskä Kemin Digipolis oy:stä sanoo.
"Maantieteellisesti Torniossa kuljetettavat oppilaat asuvat laajemmalla alueella kuin tiheään asutussa Kemissä, se on ehkä suurin ero reitityksessä kahden kunnan välillä", Mäläskä kertoo.
Koulukyyti -sovellus otettiin ensimmäisenä käyttöön Kemissä alkuvuodesta 2023. "Nyt, kun sovellus otetaan myös Torniossa käyttöön, skaalattavaksi tarkoitetun Koulukyyti -sovelluksen käyttäjämäärä yli tuplaantuu", Mäläskä sanoo.
Kemin Digipolis oy:n projektiasiantuntija Jani Mäläskä esitteli Koulukyyti -sovellusta Tornion kaupunginvaltuuston salissa 19. marraskuuta. KUVA: SOILE SUVANTO
Miksi sovellus kannattaa ottaa käyttöön?
Tärkein havaittu etu sovelluksen käytössä on ollut turvallisuuskokemuksen koheneminen. "Olemme saaneet hyvää palautetta käyttäjiltä ja eri sidosryhmiltä, kuten koulutoimelta, vanhemmilta ja kuljetusoperaattoreilta. Harvaanasutuilla alueilla parantamalla ja nopeuttamalla tiedonkulkua kuljetusyritysten, vanhempien ja koulutoimen välillä kuljetuksiin liittyvä kokemus turvallisuudesta paranee, kun eri tahot tietävät tarkkaan, missä kuljetuksien vaiheissa lapset ovat", Mäläskä sanoo.
Sovelluksesta saa tarkkaa dataa käyttäjämääristä, asiakastyytyväisyydestä, turvallisuuskokemuksesta sekä muista sidosryhmiä kiinnostavista asioista. "Tämä helpottaa muun muassa ongelmatilanteiden selvittelyä, esimerkiksi, jos lapsi on ollut kateissa. Sovelluksesta näkee tarkasti, milloin lapsi on on noussut kyytiin ja milloin poistunut kyydistä. Lisäksi datan avulla pystyy kehittämään yleistä palvelun laatua ja edistää tiedolla johtamista. Tietoturvasta on huolehdittu tarkoin. Kukin kunta tai koulutoimi määrittää itse, kuinka kauan tietoja säilytetään, mutta yleisin tapan on yksi lukuvuosi", Mäläskä kertoo.
Kuljetuksiin ekologisuutta
Koulukyyti -sovellus tuo koulukuljetuksiin ekologisuutta. Turhat ajot jäävät pois, sillä sovelluksen avulla voi ilmoittaa helposti, jos lapsi ei esimerkiksi tulekaan kouluun. Tieto välittyy nopeasti suoraan ajoneuvoon kuljettajan päätteelle ja sovellus optimoi ajettavan reitin reaaliajassa ilmoituksen saavuttua.
Kemissä Heiskasen Liikenne oy: on ollut vuodesta 2023 käytössä olleeseen sovellukseen tyytyväinen. "Olemme olleet tyytyväisiä siihen liikennöitsijänä ja myös kuljettajat ovat kiitelleet sovellusta. Se helpottaa arkeamme", Heiskanen toteaa.
Kemissä kokemukset Koulukyyti -sovelluksen käytöstä ovat olleet myönteisiä. "Sovelluksen käyttö noin 90:n oppilaan kanssa jatkuu Kemissä. Samalla olemme iloisia, että pääsemme todentamaan sovelluksen skaalautuvuutta Tornion laajennuksen myötä", toimitusjohtaja Timo Heiskanen Heiskasen Liikenteestä toteaa.
Koulukyyti -sovelluksen käyttöönottotilaisuuteen oli saapunut vanhempia ja alueen liikennöitsijöitä. KUVA: SOILE SUVANTO
Torniossa kuljetukset ovat monimuotoisempia kuin Kemissä
Torniossa koululaisten kuljetukset ovat monimuotoisempia kuin Kemissä eli oppilaat saattavat kulkea osan kuljetuksista reittibusseissa, osan taksissa ja osan koulubussissa. "Torniossa on monimuotoisempi koulukyyditysjärjestely, sillä koululaiset tulevat koulukyyteihin syöttöliikenteen avulla reittiliikenteen kautta", Markku Jussila Jussilan Liikenteestä sanoo.
Mäläskä pitää Tornion tapausta mielenkiintoisena ja toivoo, että vanhemmat ottaisivat sovelluksen senkin takia sankoin joukoin käyttöön, vaikka se reittiliikenteessä ei vielä toimikaan. "Sovellus toimii tällä hetkellä taksi- ja koulubussiliikenteessä", Mäläskä kertoo.
Käyttöönottotilaisuudessa ilmeni mielenkiintoa jatkohankkeeseen, joten olisi tärkeää saada dataa koulukuljetuksista Tornion osalta, jotta voisimme kehittää sovellusta toimivaksi reittiliikenteeseen sopivaksi. Teknologia tähän on jo olemassa", Mäläskä toteaa.
Heiskasen Liikenne oy:n Timo Heiskanen muistuttaa paitsi kuljetusten ekologisuuden lisäksi myös kuljetusturvallisuudesta. "Kuljettajan ei tarvitse näprätä puhelinta ajaessa, sillä reitti optimoituu automaattisesti, kun vanhemmat ilmoittavat lapsen poissaolosta. Turhat viestit ja puhelimeen vastaamiset jäävät pois ajon aikana", Heiskanen toteaa.
Katariina Tolonen oli saapunut kuulemaan uudesta Koulukyyti -sovelluksesta. KUVA: SOILE SUVANTO
Katariina Tolonen uskoo ottavansa sovelluksen käyttöön
Tornion kaupunginvaltuuston salissa Koulukyyti -sovelluksen käyttöönottotilaisuudessa mukana ollut Katariina Tolonen sanoo, että heidän perheessään Koulukyyti -sovelluksesta voisi olla hyötyä. Hän uskoo ottavansa sovelluksen käyttöön. "Asumme lenkin perällä ja tytär menee aamuisin kouluun taksilla ja linja-autolla ja takaisin päin linja-autolla ja taksilla", Tolonen kertoo.
Sovelluksen käytännön toteutuksesta ja ylläpidosta vastaa tällä hetkellä Centrian ammattikorkeakoulu. "Sovellus on jo nyt skaalattavissa, mutta kuten mikä tahansa digituote, myös tämä sovellus vaatii kehittämistä ja toivommekin käyttäjiltämme jatkossakin palautetta sovelluksen käyttökokemuksista ja mahdollisista ongelmatilanteista. Sovelluksessa on avoin palautekenttä, jossa palautetta voi antaa", Centrian TKI-Asiantuntija Jyri Mäkelä kertoo.
Koulukyyti -sovelluksen käyttäjiä ovat koulunkäynnin ohjaajat, lasten vanhemmat, kuljettajat ja kuljetusoperaattori. Alitilin luominen lapselle on mahdollista. Alitilejä voi luoda myös esimerkiksi isovanhemmille.
Centrian TKI-asiantuntija esitteli Koulukyyti -sovelluksen ominaisuuksia käyttöönottotilaisuudessa. KUVA: SOILE SUVANTO
Koulukyyti-sovelluksen kehittäminen on osa EU:n H2020 – AURORAL-hanketta, jossa etsitään harvaanasutuille alueille uudenlaisia digitaalisia ratkaisuja.
Auroral-hankkeen päätoteuttaja: COMISSAO DE COORDENACAO E DESENVOLVIMENTO REGIONAL DO ALENTEJO, Portugal
Toteuttajat Suomessa: Kemin Digipolis Oy, Oulun yliopisto
https://www.digipolis.fi/fi/hankkeet
Hankeaika: 01.01.2021 - 31.12.2024
TEKSTI: SOILE SUVANTO/KEMIN DIGIPOLIS OY