Vuoden 2011 toisessa numerossa Digipolis Magazine kertoi, kuinka Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun ja ammattiopisto Lappian opiskelijat saivat uuden maskottiprojektin: 60-luvulta peräisin olevan paloauton.
Monet opiskelijat ja opettajat odottavat jo sormet syyhyten syksyä. Silloin nimittäin alkaa mieluinen projekti entisen paloauton modifioinnin parissa.
Kyseinen katseenvangitsija on Lapuan kaupungilla kunniakkaasti palvellut punainen paloauto, jota on käytetty myös mellakka-autona. Auto on peräisin 1960-luvulta ja sillä on pitkä, osittain dramaattinenkin historia.
– Auto on käsittääkseni osallistunut ainakin Lapuan patruunatehtaan räjähdykseen ja Kauhajärven kirkon paloon liittyviin pelastustehtäviin, toimialajohtaja Matti Uusimäki Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun tekniikan yksiköstä kertoo.
– Aiomme kunnioittaa auton menneisyyttä niin, että esimerkiksi alkuperäiset paloautomerkinnät jäävät näkyviin, hän jatkaa.
Mutta paljon autolle aiotaan eri projektien muodossa tehdä! Mukaan otetaan niin ammattiopiston kuin ammattikorkeakoulunkin opiskelijat. Esimerkiksi sisätilat entisöidään ja verhoillaan ja auton bensahirmukone saa väistyä ekologisempien vaihtoehtojen tieltä.
Ammattikorkeakoulun opiskelijat suunnittelevat autoon puukaasutin- ja biokaasujärjestelmän. Ja siihen tulee mahdollisuus käyttää Louen yksikössä tuotettua lannasta tehtyä biokaasua.
– Lainsäädäntö on tekniikan osalta tiukka, joten auto on vaativa ympäristö opiskelijoille. Useat kymmenet opis- kelijat ovat mukana auton kunnostamisen eri vaiheissa.
Kiertueelle!
Auto on tarkoitus laittaa esittelykuntoon ja katsastuttaa rekisteriin kahden vuoden aikana. Sen jälkeen klassikko on valmiina kiertueelle huomion keskipisteeksi.
– Uskon, että siitä tulee keskeinen väline oppilaitostemme markkinointiin, Uusimäki sanoo. Eräästä jo vuosia sitten hankitusta asiasta entinen insinööriopiskelija on erityisen iloinen.
– En tullut hankkineeksi abc-korttia vuonna 1972 turhaan, hän myhäilee.
Eräs kruisailua odottava opiskelija on KeIO ry:n puheenjohtaja Dani Alaraudanjoki. Vaikka auton parissa puuhaavatkin erityisesti konetekniikan opiskelijat, aikoo ensimmäistä opiskeluvuottaan lopetteleva tuleva sähköinsinöörikin osallistua kunnostustehtäviin.
– Ehdin todennäköisesti ennen valmistumista vielä ajamaankin tällä autolla, hän innostuu. Opiskelijakunnalla on selvät suunnitelmat paloautolle. Siitä tulee edustusmaskotti.
– Raahen opiskelijoilla on sauna ja Oulussa tynnyrisauna, mutta meillä on punainen paloauto, Alaraudanjoki toteaa ylpeänä.
Mikä on muuten tämän lupsakkaan nelipyöräisen nimi?
– Viralliset kastajaiset pidetään auton valmistuttua. Sitä ennen saatetaan kyhätä pystyyn jonkinnäköinen nimen ideointikilpailu, Alaraudanjoki uumoilee.
Mikä mellakka-auto?
Merkki: International
Ajoneuvoluokka: muu/erikoisauto
Käyttöönotto: 1965
Edellinen katsastus: Kauhavalla 1996
Omamassa: 3750 kg
Vetojärjestelmä: 4x4