Rajan tältä puolen on näyttänyt, että Skellefteån kaupunkiin suorastaan sataa vihreän siirtymän investointeja. Näyttävin Västerbottenissa sijaitsevan Skellefteån kaupungin ihmeistä on parhaillaan rakennettava Northvoltin akkutehdas. Tehdasalue itsessään on vaikuttava, yli 70 jalkapallokentän kokoinen, kuten Northvolt itse kuvailee alueen suuruutta. Vihreän siirtymän vaatimuksiin vastaava Northvoltin akkutehdas työllistää täydessä kapasiteetissaan arviolta 4000 ihmistä ja pystyy tuottamaan joka vuosi akkuja miljoonaan sähkökulkuneuvoon.
Skellefteån kasvu ei kuitenkaan ole sattumaa, vaan pitkän, yli kymmenen vuotta kestäneen työn tulosta. Suuret unelmat konkretisoitiin strategiaksi ja sen jälkeen kaupungissa käärittiin hihat ja alettiin hommiin. Oleellista menestysmatkalla on ollut valitulla linjalla pysyminen määrätietoisesti vuosien ajan, vaikka tie on ollut välillä kivinen eikä jätti-investoinneista ole ollut matkan varrella mitään varmuutta.
Kaupunki alkoi laittaa - ja laittaa parhaillaan lisää - yrityspuitteita kuntoon. Tämä meilläkin osataan, mutta ehkä erityistä oppia voisimme ottaa siitä, kuinka kaupungissa on ymmärretty ihmisen olevan kaiken keskiössä, oli hän sitten mahdollinen investori tai kuntaan muuttava uusi asukas.
Kaupungin strategiana on ollut tehdä Skellefteå kokonaisuutena houkuttelevaksi - tarjota hyvä elämä. Ja kukapa tietäisi paremmin, miten kaupungin veto- ja pitovoimaa parannettaisiin elleivät kaupunkilaiset itse. Skellefteålaiset on otettu aidosti mukaan kehittämään kaupunkia. Kunnassa on panostettu parempiin palveluihin, harrastus- ja kulttuuritarjontaan. Uusia asuntoja rakennetaan satojen asuntojen vuosivauhdilla ja myös uusia päiväkoteja ja kouluja rakennetaan. Jotain palvelutarjonnasta kertoo sekin, että Skellefteåsta löytyy peräti kahdeksan uimahallia. Kaupungissa ajatellaan, että parhaillaan tapahtuva yritysrakenteen monipuolistuminen on yksi vetovoimatekijä: työuraa ei tarvitse rakentaa yhden kortin varaan.
Pitkäjänteinen, ihmisläheinen työ on kantanut hedelmää ja nyt Skellefteå on vihreän siirtymän mekka, jota tullaan katsomaan kaikkialta maailmasta. Ja ei vain katsomaan, sillä kaupunki houkuttaa uusia investointeja ja asukkaita hengästyttävään tahtiin. Strategiatyön alkaessa tavoitteena oli nostaa kunnan asukasluku 6000:lla 80 000:een, mutta nyt kasvutavoite on nostettu 16 000:een eli kaupungin asukasluvun halutaan nousevan 90 000:een vuoteen 2030 mennessä. Kaupungista löytyy tällä hetkellä asukkaita 90:stä eri maasta.
Kasvun lähdettyä kiitoon strategiaa on uskallettu tarkastella uudelleen ja päivittää - alun perin kunta profiloitui puurakentamisella, mutta nyt kaikkien huulilla on lisäksi vihreä siirtymä.
"Lillukanvarsista ei auta jäädä jankkaamaan, sillä vihreän siirtymän momentum on juuri nyt."
Alueen päättäjät tekevät isoja ratkaisuja ripeään tahtiin liittyivätpä ne sitten uusien teollisuusalueiden kaavoittamiseen tai asuntotuotantoon. Lillukanvarsista ei auta jäädä jankkaamaan, sillä vihreän siirtymän momentum on juuri nyt. Miljardi-investoinnit ovat jo totta, ja Västerbotten kerää tällä hetkellä maakunnista eniten investointeja koko maassa , Norrbottenin seuratessa kakkosena perässä. Kaikkiaan Pohjois-Ruotsin investointipotentiaalin lasketaan olevan reippaasti yli 100 miljardia euroa.
Skellefteå on satsannut voimakkaasti brändi- ja viestintätyöhön. Varsinainen viestinnän jackpot oli päätös rakentaa kaupunkiin maailman korkein puukerrostalo. Kansainvälinen media saapui sankoin joukoin tuolloin maailman korkeimman puukerrostalon titteliä kantaneen 20-kerroksisen, 80 metriä korkean puukerrostalon avajaisiin. Kaupunki käytti tilaisuuden hyväkseen ja kertoi samassa yhteydessä puurakentamisen lisäksi kaikesta muusta kehittämistyöstään. Pian Skellefteåsta kerrottiin medioissa ympäri maailmaa ja ruotsalainen pikkukaupunki nousi kertaheitolla maailmankartalle: viime vuonna kaupunki ylsi jopa Time -lehden World´s greatest places -listalle.
Kohdennettua viestintää ja brändityötä suunnataan paitsi investoreihin, myös matkailijoihin, sillä Skellefteåssa ajatellaan, että jokainen visiitti kaupunkiin voi olla uusi mahdollisuus. Työssä on onnistuttu, sillä matkailuluvut ovat kasvaneet noin neljänneksellä kolmen viime vuoden aikana ja vuonna 2022 kaupungissa kirjattiin yli puoli miljoonaa matkailuyöpymistä. Kasvu on ollut niin voimakasta, että matkailupalvelut eivät ole pysyneet kysynnän perässä. Västerbottenissa katsotaankin hiukan kadehtien Suomen Lapin matkailun suuntaan. Meiltä Suomen Lapista haluttaisiin ottaa paitsi mallia matkailun kehittämiseen ammattimaisempaan suuntaan, toivottaisiin alueelle matkailupalveluiden tuottamiseen uusia toimijoita.
Yksi Skellefteån isoimmista valttikorteista on energia. Kaupunki pystyy tarjoamaan edullista, vihreää sähköä tulijoille ja oman energiayhtiö Skellefteå Kraftin ansiosta isoja investointeja uusiin asuntoihin, kouluihin, päiväkoteihin ja palveluihin pystytään toteuttamaan.
Kaikki ei ole täydellistä Skellefteåssakaan, esimerkiksi lento- ja junayhteyksissä on paljon parannettavaa. Liikenneyhteyksien puutteellisuuksista huolimatta investorit innostuvat Skellefteåsta ja kaupunkiin muuttaa uusia asukkaita.
Vihreän siirtymän isoja investointeja tehdään paraikaa Suomen Lapissakin kiihtyvällä tahdilla ja esimerkiksi liikenneyhteydet useista Lapin kunnista muualle Suomeen ja maailmalle ovat selkeästi paremmat kuin naapurimaan kaupungista. Skellefteån kaltainen investointi-ihme voi onnistua myös meillä. Toteutus vaatii ehkä nykyistä enemmän itseluottamusta ja uskoa omiin visioihimme sekä valitun strategian viestimistä maailmalle pitkäjänteisesti. Toisaalta rinta rottingilla -asenteella "Tätä me tarjoamme!" ja toisaalta nöyrin mielin kysymällä: "Miten voimme auttaa Sinua parhaiten?".